Kan livet bli bättre fast man blir/blivit utsatt för mobbning?

publicerat i Allmänt, Media, Texter;
Hur kände du efter alla år som utsatt för mobbning?

Jag var arg, ledsen, besviken, skämdes och hade ingen livslust. Jag fick socialfobi och isolerade mig hemma, vågade inte svara i telefonen ens och hatade världen och alla i den. Jag kunde inte se någon ljusglimta, jag hatade mig själv mest av allt och alla ord jag hade fått höra under åren ekade i mitt huvud och trodde på dom själv. Jag dög inte till något och ville inte synas eller höras. Ville bort från världen samtidigt som jag var så arg och ville att allas liv skulle också förstöras så jag inte var ensam om att ha det dåligt.
 

Vad var det som gjorde att du började kämpa och må bra igen? Hur tog du dig från mobbningen?
Jag var så arg hela tiden och ledsen men innerst inne så ville jag bli något, jag ville ha ett bra liv. Jag började gå till en psykolog och pratade ut om allt och började skriva av mig i en dagbok som jag hade för att få ur mig allting och mina aggressioner vände till att jag ville bevisa att jag faktiskt var bättre än att leva instängd och må dåligt pga andra. jag ville visa alla som varit elaka mot mig att jag faktiskt var en bra person som förtjänade att må bra, jag ville ha revange! Med hjälp av psykolog och att våga prata mer och mer i detalj med min familj om vad som hänt för att bearbeta allting så började jag våga stå upp för mig själv, började känna mig glad. Hittade saker att göra som gjorde att jag tog mig ut ur lägenheten och kände mig levande igen och började uppskatta livet, det var inte fören jag började bry mig om mig själv som jag började må bra igen. Men det är svårt, så man måste våga prata och berätta vad man varit/är med om för att kunna gå vidare och bygga upp sig själv.
 
Efter en lång period där jag började känna mig säker igen, jag fann nytt jobb och fick nya vänner och växte som person så började även mina aggressioner släppa och började inse att dom som mobbade mig var det synd om, att dom var tvugna att trycka ned mig för att känna sig bättre för dom själva hade det dåligt. Jag är glad att jag började kämpa och bry mig om mig själv, och börja våga prata. Det är viktigast på denna resa!
 
Hur har mobbningen fått dig att bli som person?

Mobbningen kommer alltid vara en stor del av mitt liv, det är en del av mig och vad jag har varit med om och det har även byggt upp mig till den jag är idag och gjort mig starkare. Jag har utvecklats, lärt mig att kämpa, lärt mig att förstå både mig själv och andra, lärt mig att stå upp för mig själv och våga visa både mig själv och andra respekt och lärt mig att ge tillbaka 100 gånger mer kärlek och omtanke då jag vet hur det är att bli kränkt och vara på botten, för ingen ska behöva gå igenom det jag gått igenom. Jag är glad att jag lyckats vända allt till en erfarenhet som gjort att jag kan hjälpa andra, förstå, uppmärksamma och inspirera för som sagt, mobbningen kommer alltid vara en del av mig därför har jag lärt mig att vända det till något nyttigt som kan hjälpa andra. Det är hemskt att man behövt gå igenom det eller att någon gör det överhuvudtaget.
 
Vad ska man göra om man blir mobbad?

Som jag alltid säger, våga berätta! Det spelar ingen roll för vem eller hur bara du gör det. Att gå runt och bära på något så tungt själv resulterar inte i något bra och tillslut tappar man det mesta. Hitta någon du kan lita på, det kan vara en vän, en förälder, syskon, lärare, någon på internet, ja vem som helst där du känner dig bekväm i att berätta och våga be om hjälp. Man klarar inte allt ensam och att ha ett öra som lyssnar, ögon som ser och en hand att hålla gör väldigt mycket. Det motiverade mig, även om ingen svarade och gav mig råd så hjälpte det ibland att bara någon såg en och hörde en. Och våga anmäl! Mobbning är olagligt och INTE ok, anmäl anmäl anmäl! om ingen lyssnar, anmäl igen! 
 
Livet blir bättre, eller?

JA! Ingen ska behöva avsluta sitt liv pga att den blir kränkt. Vi alla duger som vi är, det är svårt att tro när man är utsatt men fortsätt att kämpa och med hjälp på traven så blir livet ljust igen. Det spelar ingen roll hur eller vem man är, vi alla har ett liv och måste ta hand om oss själva för det finns så mycket fint som väntar runt hörnet. Våga sök hjälp, våga berätta och våga ta hand om dig själv. Våga börja tänka positivt! Vi alla är värdefulla. Om jag lyckades ta mig ur allt så lyckas ni också. Idag har jag ett jobb, bra vänner och vågar stå upp för mig själv och tala om min historia just för att visa att mobbning inte är acceptabelt men det är en lång resa men så värt det. Varför ska någon annan bestämma hur du ska känna och leva ditt liv? ingen bestämmer hur du ska tänka, leva, se ut eller vara, bara du och du ska vara som du är för det är det finaste som finns!
 
Håll ut, livet blir bättre och ljusare / sofia, som hittat ljuset igen..
 
 

Taggar: mobbad, mobbning, näthat, nätmobbning;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Johanna:

Sjukt bra grej du gör, go girl!

Svar: tack!! :)
fia

Kommentera inlägget här :