Våga vara den du är

publicerat i Allmänt, Texter;

När man ligger i sängen och precis ska sova, det är just då alla funderingar och tankar om livet kommer upp."vem bestämde vad allt skulle heta? vem kom på alla ord? varför ska man sova på natten? varför finns pengar? varför är just jag jag?" och man försöker komma på en lösning men man lämnas med tomma svar. Svaren får vi nog aldrig reda på, då känner man frustrationen och man vänder och vrider sig. "hallå kan inte någon bara svara på allt?!" sedan somnar man av utmattning..


Det är när man ligger där i sin säng som man kommer på vad ensamheten är. Ensamhet har alltid en negativ klang i sig, det är så himla negativt och dåligt att vara just ensam. Men verkligheten är den att det är jävligt skönt att vara ensam, man hinner tänka igenom saker, göra vad man själv vill och njuta av sin egna närvaro vilket är väldigt skönt. Men såklart är det inte alltid kul, för vi är ju ändå människor, flockdjur som är beroende av andra människor. Men vi borde uppskatta ensamheten mycket mer än vad vi gör.

När jag var mobbad så var jag alltid ensam och jag valde det själv lite också. Jag var rädd i sociala sammanhang, jag ville inte ens svara i hemtelefonen. Jag satt hellre på mitt rum dygnet runt och stirrade in i väggen än att träffa folk. Jag kände mig inte bekväm med ensamheten, jag mådde bara mer dåligt av det än vad jag redan gjorde av mitt uranförskap i skolan men jag vågade heller inte ha ett socialt liv. Vågade inte synas och höras, för det var det som var det värsta, det var värre än att vara osynlig. För när ingen la märke till mig i skolan och när ingen pratade med mig så kunde inte heller någon säga något dumt eller ge mig elaka blickar. Så fort jag upptäckte att någon såg mig så blev jag rädd, jag fick panik inombords, det var då jag var som svagast, när någon la märke till mig.

Jag tror det är många som känner det jag kände på den tiden, och det gör att man blir som en enstöring och undviker allt och alla just för den stora rädslan att bli sedd. Man kopplar det med att man ska bli nedtryckt.
Det är just därför det måste finnas stöd, mer stöd i skolorna. Att man har någon som ser en, som visar uppskattning och förståelse, någon som visar att alla människor som ser en och försöker ta kontakt med en inte kommer vara dumma. För man drog alla över en kant. Jag trodde tex. att alla hatade mig, att alla som försökte prata med mig gjorde det för att vara elaka osv. Men så är det inte och det önskar jag att jag vetat just då. Det skulle man ha behövt men och andra sidan skulle jag inte vara den person som jag är idag om jag inte gått igenom allt jag gjort och varit tvungen att kämpa mig upp alldeles själv. Så på ett sätt tackar jag alla för 10 års mobbning, det har byggt upp mig och gjort mig till en klok och stark person och det vill jag aldrig ändra på

Taggar: #mobbning, barn, mobbing, mobbning, myndigheter, samhället, skola, skolan, skolverket;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av elin stridh:

läget idag? :)

Svar: Det är bra sj? :)
fia

2:a kommentar, skriven , av elin stridh:

det är bara bra :D

Kommentera inlägget här :