Vi måste börja hjälpa varandra

publicerat i Allmänt, Media, Texter;
Mobbning kommer i olika former, det handlar inte bara om att någon säger något dumt och mobbning finns inte bara i skolorna utan också på arbetsplatser bland vuxna människor. Att sitta i ett personalrum och prata bakom ryggen på sina kollegor, att bli behandlad som luft för att man inte har en hög position i jobbet, att bli pratad till som om man inte kan sitt jobb och komma med sura kommentarer för man gör sitt arbete på ett annat sätt än sin kollega etc. ja jag kan göra listan lång men det är några saker som också är mobbning.
 
Varför är det ok bland oss vuxna att behandla varandra såhär illa? vad ger det för signaler till barnen? Vi kan inte säga att det är fel att vara dum mot någon i skolan när man själv behandlar sina kollegor på jobbet som skit. Man tror att alla ska ha förståelse, vara snäll och respektera andra när man är vuxen men så är det inte. Hur ska vi lära våra barn att älska varandra och våra medmänniskor när vi inte gör det själva?
 
Det var som igår så blev mitt busskort stulet av en vuxen människa och jag blir faktiskt chockad hur någon kan göra så mot någon annan, har vi tappat moralen helt i samhället bland oss vuxna?
Så efter jobbet stod jag där utan plånbok, busskort och pengar och hade ingenstans att ta vägen. Jag fick panik för jag ville självklart inte sova utomhus och tänkte jag kan berätta för busschaffören om vad som hänt och frågade med gråten i halsen och ögonen om jag fick åka med till stan så jag kunde ta mig hem iallafall. Han kollade på mig som om jag vore dum i huvudet och svarade med "vi ger inte bort gratisresor". Är det så vi behandlar varandra i akuta situationer när något hemskt har hänt? Kan man inte vara en medmänniska och hjälpa till? är det så mycket begärt att visa empati och kärlek till någon annan? Tydligen! Men som en ängel från ovan så ställde sig en dam upp och erbjöd sig att hjälpa mig och fick låna hennes bussremsa men chaffören ville inte tillåta henne att hjälpa mig, han ville då hellre att jag skulle få gå ute på gatan och sova ute efter att ha blivit bestulen. "Vi måste sluta klanka ned på varandra och börja hjälpa till!!" skrek damen och tillslut så fick jag åka med till stan..
 
Är det så mycket begärt att hjälpa andra?
Vakna upp SL (och alla andra såklart) och börja hjälpa andra! Börja vara snälla! Börja visa respekt! Börja vara en medmänniska, tack!

Taggar: SL, ideal, livet, mobbning, myndigheter;

Kommentera inlägget här :